Antwoord op vragen rondom vulkaanuitbarsting Ijsland
Op grond van Europese regels kunnen reizigers hun ticket vergoed krijgen door de luchtvaartmaatschappij. Gedupeerde reizigers hebben echter geen recht op vergoeding van bijkomende kosten.
Passagiers die duidelijkheid willen over hun vlucht moeten zelf contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee ze vliegen of zouden vliegen. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen verzoeken passagiers de berichtgeving nauwlettend in de gaten te houden, contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en voor vertrek van huis te controleren of hun vlucht kan vertrekken.
Annuleringsverzekering
Is de vlucht naar de (vakantie)bestemming vertraagd?
Voor vertreksvertraging geldt een pro-rata uitkering. Bij een vertraging van 8 tot 20 uur geldt een vergoeding van één dag, bij 20 tot 32 uur twee dagen en bij meer dan 32 uur worden er drie dagen vergoed.
Let op: dit geldt alleen bij het vertrek naar de (vakantie)bestemming.
Een voorbeeld:
De verzekerde reissom is € 2.000 en de reisduur is tien dagen. Er is een vertraging van twee dagen. De vergoeding is dan 2/10 van € 2.000 = € 400.
Is de vlucht geannuleerd?
Eventuele annuleringskosten zijn niet verzekerd. Er is namelijk geen sprake van een verzekerd voorval. De Annuleringsverzekering biedt dus geen dekking.
Reisverzekering
Langer in het buitenland
Heeft een verzekerde een reis geboekt en kan hij of zij niet op de geplande datum naar huis, dan zijn extra reis- en verblijfskosten verzekerd met een maximum van € 450 per reisgezelschap/polis. Een Kortlopende Reisverzekering wordt gedurende deze langere verblijfsperiode automatisch verlengd en blijft gewoon van kracht.
Vliegticketverzekering
De Vliegticketverzekering is een annuleringsverzekering voor losse tickets (die geen onderdeel uitmaken van een pakketreis), die een bedrag uitkeert op het moment dat een lijnvluchtmaatschappij failliet gaat en hierdoor een lijnvlucht geannuleerd wordt. Deze verzekering biedt voor deze specifieke situatie geen dekking.