Mag verhuurder opzeggen wegens structureel verlies?

‘Ik verhuur een woning maar het levert me helemaal niets op. Sterker nog, ik leid al een tijdje verlies

omdat de woning meer kosten met zich meebrengt dan er aan huur wordt betaald. Kan ik het huurcontract om die reden opzeggen?’

Ja, dat is mogelijk. Ook een puur financieel belang van de verhuurder kan een reden zijn om de huurovereenkomst op te zeggen. Wel is het zo dat het de rechter is die uiteindelijk moet toestemmen of de huurovereenkomst daadwerkelijk om die reden door de verhuurder beëindigd mag worden.

Huurbescherming niet absoluut
Een huurder geniet een verre mate van huurbescherming. Om een huurovereenkomst rechtsgeldig op te kunnen zeggen moet een verhuurder dan ook een goede reden hebben, bijvoorbeeld dringend eigen gebruik. Aan dat dringend eigen gebruik kan een puur financieel belang van de verhuurder ten grondslag liggen. Soms is de huurbescherming niet verenigbaar met een structurele verliessituatie van de verhuurder waardoor huurbeëindiging gerechtvaardigd is.

Hoe zit het bij renovatie?
Als een verhuurder een woonruimte wenst te renoveren, levert dat doorgaans geen dringend eigen gebruik op als reden voor beëindiging. Wanneer die renovatie (met het oog op een beter rendement) plaatsvindt in een huursituatie waarin er verlies wordt geleden door de verhuurder en hij ook op langere termijn weinig uitzicht heeft op rendement, dan kan dit anders liggen. Er kan dan sprake zijn van een rechtsgeldige grond voor huuropzegging, indien er niet van de verhuurder verlangd kan worden dat hij aan de huurovereenkomst gebonden blijft.

Steeds meer studenten willen ondernemer worden

Bijna een kwart van de studenten zegt ondernemer te willen worden. Een kleine 40 procent van deze studenten is bezig met het opzetten van een bedrijf

of heeft al een bedrijf. Dat blijkt uit het onderzoek Onderwijs en Ondernemerschap van het onderzoeksbureau EIM.

Vruchten afgeworpen
Demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt stuurde de resultaten naar de Tweede Kamer. Ze vindt dat het Actieprogramma Onderwijs en Ondernemen, dat in 2007 in gang werd gezet, zijn vruchten heeft afgeworpen. Dat programma stimuleerde instellingen in het voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs om meer aandacht te besteden aan ondernemen. Dat is volgens Van Bijsterveldt ook gebeurd.

Beroepswens
Bijna tweederde (62 procent) van de studenten stelt dat het ondernemerschap een belangrijk deel van hun beroepswens is. Dat is een verdubbeling in vergelijking met drie jaar geleden, aldus Van Bijsterveldt.

AFM-topman: “Vasthouden aan bankbelang geen houdbare praktijk”

“Om de vertrouwenscrisis te doorbreken hebben financiële instellingen maar één keus:

zij moeten het vertrouwen van klant ook echt in alle gevallen waarmaken. Maar dan moet je er ook voor kiezen om alleen te willen verdienen aan echte toegevoegde klantwaarde én niet te willen verdienen aan onwetendheid, intransparantie of inertie van de klant.”

Dit zei AFM-topman Hans Hoogervorst in zijn speech tijdens de ledenvergadering van de Nederlandse Vereniging van Banken. Volgens Hoogervorst moeten banken “snel en doortastend het klantbelang centraal zetten”. Wat de AFM-topman betreft kunnen banken “morgen al stoppen met een aantal storende praktijken”. Hij wees in dit verband op “dakpanconstructies bij sparen, waardoor bestaande klanten lage rentes krijgen”, “hoge prolongatierentes bij hypotheekverlengingen”, ondoorzichtige tipgelden en matig renderende huisfondsen. Bij de productontwikkeling zouden banken een eenvoudige vuistregel moeten hanteren: alle producten en de distributie dienen “nuttig, kostenefficiënt, veilig en begrijpelijk” te zijn. Volgens Hoogervorst is de balans tussen verkoopdoelstellingen en klantbelang bij veel instellingen nog niet goed afgesteld. “Banken zullen daarom zelf de kwaliteit van de advisering moeten controleren: consistent, grondig en met het belang van de klant voor ogen.” De cultuurverandering die op gang moet komen vraagt om “een juiste ‘tone at the top’ en goed voorbeeldgedrag van bestuurders”, meent de AFM-topman. “Een andere belangrijke hefboom voor verandering is de aansturing en de beloning van medewerkers van hoog tot laag. Je kunt niet verwachten dat het gedrag van medewerkers gericht is op klantbelang, als ze ondertussen impliciet en expliciet beloond worden voor het realiseren van eigen belang.”