Antwoord op vragen rondom vulkaanuitbarsting Ijsland

Op grond van Europese regels kunnen reizigers hun ticket vergoed krijgen door de luchtvaartmaatschappij. Gedupeerde reizigers hebben echter geen recht op vergoeding van bijkomende kosten.

Passagiers die duidelijkheid willen over hun vlucht moeten zelf contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee ze vliegen of zouden vliegen. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen verzoeken passagiers de berichtgeving nauwlettend in de gaten te houden, contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en voor vertrek van huis te controleren of hun vlucht kan vertrekken.

Annuleringsverzekering

Is de vlucht naar de (vakantie)bestemming vertraagd?
Voor vertreksvertraging geldt een pro-rata uitkering. Bij een vertraging van 8 tot 20 uur geldt een vergoeding van één dag, bij 20 tot 32 uur twee dagen en bij meer dan 32 uur worden er drie dagen vergoed.
Let op: dit geldt alleen bij het vertrek naar de (vakantie)bestemming.

Een voorbeeld:
De verzekerde reissom is € 2.000 en de reisduur is tien dagen. Er is een vertraging van twee dagen. De vergoeding is dan 2/10 van € 2.000 = € 400.

Is de vlucht geannuleerd?
Eventuele annuleringskosten zijn niet verzekerd. Er is namelijk geen sprake van een verzekerd voorval. De Annuleringsverzekering biedt dus geen dekking.

Reisverzekering

Langer in het buitenland
Heeft een verzekerde een reis geboekt en kan hij of zij niet op de geplande datum naar huis, dan zijn extra reis- en verblijfskosten verzekerd met een maximum van € 450 per reisgezelschap/polis. Een Kortlopende Reisverzekering wordt gedurende deze langere verblijfsperiode automatisch verlengd en blijft gewoon van kracht.

Vliegticketverzekering
De Vliegticketverzekering is een annuleringsverzekering voor losse tickets (die geen onderdeel uitmaken van een pakketreis), die een bedrag uitkeert op het moment dat een lijnvluchtmaatschappij failliet gaat en hierdoor een lijnvlucht geannuleerd wordt. Deze verzekering biedt voor deze specifieke situatie geen dekking.

Online verzekeringen afsluiten steeds populairder

De omzet van online verzekeren is vorig jaar gestegen met 32% gestegen ten opzichte van 2008. Dit blijkt uit een onderzoek over internetverkopen in het algemeen.
De omzet steeg naar €485 mln, in de eerste zes maanden van 2009 was de online omzet van verzekeringen zelfs met 37% gestegen tot € 195 mln.

De gang van zaken met internetverzekeren in 2009 betekent een flinke inhaalslag ten opzichte van 2008, het jaar waarin de omzet volgens onderzoek was gedaald van € 385 mln naar € 367 mln.
Het totaal van online consumentenbestedingen is in 2009 gestegen naar € 6,4 mld, 17% meer dan in 2008. De helft daarvan komt uit de drie grootste segmenten: reizen, telecom en verzekeringen.

Nederland telde eind vorig jaar 11,2 miljoen actieve internetters; 8,65 miljoen gebruikers deden in dat jaar minstens één online aankoop.

Verzekeraars in actie tegen onbegrijpelijk voorwaarden

De polisvoorwaarden van de meeste autoverzekeraars zijn volslagen onbegrijpelijk voor de gemiddelde consument, zo blijkt uit onderzoek.

Een aantal autoverzekeraars, waaronder Unigarant (ANWB), Aon (HEMA) en Nationale-Nederlanden doen besluiten de handschoen op te pakken en de polisvoorwaarden te herschrijven.

Verzekeringssite heeft de polisvoorwaarden van 46 autoverzekeraars onderzocht op begrijpelijke taal. Vrijwel alle onderzochte voorwaarden scoren taalniveau C1, een niveau dat 60% van de consumenten niet begrijpt. Nog moeilijker te snappen zijn de voorwaarden van Neerlandia, VVS, Hema, Erasmus en Noordhollandse van 1816; zij scoren taalniveau C2. Drie verzekeraars doen het wat beter dan gemiddeld: Ditzo, InShared en Orion Direct. Zij formuleren hun polisvoorwaarden op B2-niveau.

“Inhoudelijk zijn de voorwaarden correct, maar de begrijpelijkheid kan zeker beter. We zijn bezig om de formuleringen te vereenvoudigen en willen dit zo spoedig mogelijk realiseren”, reageert de Hema op het onderzoeksresultaat. De ANWB hanteert als een van de uitgangspunten dat de gewijzigde tekst moet voldoen aan taalniveau B1 (begrijpelijk voor 95% van de bevolking).