Informatie om zorgverzekeraars goed te kunnen vergelijken

Om zorgverzekeringen te kunnen vergelijken is goede informatie over zorgverzekeraars in Nederland belangrijk.

Om te beginnen is het goed om te weten dat de zorgverzekeraars zijn onderverdeeld in vier grote concerns (en vijf kleintjes) met daaronder de verschillende marketing labels.

concern-zorgverzekeraars-2016

Waarom is dit belangrijk te weten?
Dit is belangrijk om te weten omdat deze concerns centraal de zorg inkopen voor alle labels. Dus zijn de gemaakte contractafspraken gelijk. Dus geeft een lagere premie van een label een beperking van de vergoedingen of beperkte keuzevrijheid van zorgverleners. Ook bieden zorgverzekeraars een lagere premie omdat je als verzekerde meer zelf moet doen of kosten moet betalen voor telefonisch overleg.

Daarnaast is het goed te weten dat de concerns drie verschillende soorten Basisverzekeringen aanbieden. Terwijl de labels een Basisverzekering aanbieden die zeer beperkt kan zijn.

Er zijn drie soorten Basisverzekeringen:

  1. Restitutie (volledige keuzevrijheid van zorgverleners);
  2. Natura (keuzevrijheid van gecontracteerde zorgverleners);
  3. Natura met gestuurde zorg (keuzevrijheid van gecontracteerde zorgverleners, met een beperkte groep zorgverleners voor bepaalde behandelingen).

Wel of geen vrijwillig eigen risico
Vervolgens is het belangrijk om te beseffen dat wanneer er voor een vrijwillig hoger eigen risico wordt gekozen dat het geld op de spaarrekening staat indien dit moet worden betaald. Anders loop je het risico  betalingsproblemen te krijgen of te worden geconfronteerd met oplopende schulden.

Grotere noodzaak van een Restitutie Zorgverzekering

Zorgverzekeraars en zorgverleners maken jaarlijks contractafspraken. Het blijft een doorn in de ogen van onafhankelijke adviseurs dat niet zichtbaar is wat deze contractafspraken zijn. De behandeling, een vastgesteld quotum en prijsafspraken zijn de punten die worden vastgelegd. Als consument heeft u geen inzicht en consumentenorganisaties of patiëntenplatforms zijn hierbij zijdelings betrokken. Er wordt hard onderhandeld om de zorgeuro maximaal te laten zorgen.

Verzekeraars zijn niet in staat om haar klanten tijdig te voorzien van juiste informatie. Daarbij wijzen verzekeraars ook naar de zorgverleners daar je twee partijen nodig hebt voor het maken van contractafspraken.

Wel zien wij de tendens dat zorgverleners minder makkelijk contractafspraken met zorgverzekeraars maken daar deze geen kennis hebben om kwaliteit te beoordelen én enkel uit zijn, op het maken van prijsafspraken om de zorgkosten te kunnen beheersen.

Om niet te willen worden geconfronteerd met zorgverleners die geen contractafspraken hebben met zorgverzekeraars adviseren wij onze klanten te kiezen voor een Restitutie Zorgverzekering. Daarmee creëert u volledige vrijheid en bent u niet overgeleverd aan de nukken van zorgverzekeraars en zorgverleners. Ook voorkomt u onaangename financiële tegenvallers

Het gaat uiteindelijk maar om één belang en dat is de patiënt en zijn gezondheid.

Loon bij ziekte vaak ruimer dan gedacht

Bij werkgevers en werknemers bestaat er onduidelijkheid over het begrip loon waar een werknemer tijdens ziekte recht op heeft.

Als werknemer heb je tijdens ziekte (geestelijk of lichamelijk) recht op loondoorbelating.  Werkgever hebben daarbij wel de mogelijkheid om de eerste 2 ziektedagen geen loon door te betalen (wachtdagen). In de meeste CAO’s is bepaald dat je als zieke werknemer de eerste 2 dagen je loon blijft ontvangen.

Eerste ziektejaar
Tijdens het eerste ziektejaar heb je wettelijk recht op minimaal 70% van je dagloon (minimaal het minimumloon). Hiervan kan positief worden afgeweken door de werkgever. In speciale gevallen gelden wettelijk andere afspraken zoals voor orgaandonoren en zwangere of net bevallen vrouwen die hierdoor ziek zijn, geldt een 100% loondoorbetalingsverplichting.

Twee ziektejaar
In het tweede ziektejaar heb je eveneens wettelijk recht op minimaal 70% van je loon, met als kanttekening dat je loon wel onder het minimumloon mag komen.

Wat omvat het begrip ‘loon’?
In de praktijk bestaat geregeld onduidelijk over wat precies onder het ‘loon bij ziekte’ wordt verstaan. Werkgevers leggen het begrip beperkt uit en werknemers zien het begrip natuurlijk zo ruim mogelijk.

Het tijdvlak waarover het loon doorbetaald moet worden is doorgaans duidelijk.  Bij een werkweek van 36 uur  heeft de werknemer recht op 36 uur loondoorbetaling. Maar wat verstaan we nu allemaal onder het begrip loon?

De looncomponenten kunnen bestaan uit verschillende onderdelen
Onder loon wordt niet alleen het vaste loon verstaan, maar ook alle looncomponenten als bonus, overwerkvergoeding en commissies. Dat wil zeggen, als de werknemer bijvoorbeeld niet ziek zou zijn geweest en regulier overwerk had verricht in de betreffende periode, dan heeft de werknemer tijdens de ziekteperiode recht op loondoorbetaling inclusief het overwerk. Hetzelfde is ook van toepassing op bonussen en commissies.  Hiervan kan bij cao worden afgeweken.